Home > Windows 7 > Veelgestelde vragen over Windows 7

Gerelateerde artikelen:

Veelgestelde vragen over Windows 7
door Mark Gamble op zondag, 30 augustus 2009 00:00   

b_119_137_16777215_0___images_stories_boxshots_UK_Prd_Bx_Tilt_L_Win_7_Pro_E.pngWindows 7: er is al veel over geschreven, maar is het eigenlijk wel zinvol om straks over te stappen op het nieuwe besturingssysteem? Of kunt u nog een tijdje vooruit met Windows Vista, of zelfs Windows XP? Het duurt nog zo'n twee maanden voordat Windows 7 in de winkel ligt, maar de vragen over het besturingssysteem stapelen zich op. Een aantal van die vragen over Windows 7 en natuurlijk de antwoorden, vindt u in dit artikel.

Ik gebruik naar tevredenheid Windows XP, ik wil Windows 7 nog helemaal niet gebruiken. Moet ik per se overstappen?

Op zich hoeft u zich geen zorgen te maken, want Windows XP voldoet nog prima. De meeste applicaties die verschijnen, zullen voorlopig nog wel draaien onder Windows XP, omdat dit besturingssysteem nog steeds op de meerderheid van de computers is geïnstalleerd. Ook Microsoft blijft Windows XP in elk geval nog ondersteunen tot april 2014. Na die tijd zullen er geen officiële patches meer uitkomen voor dat besturingssysteem, en wordt u - als u wilt voorzien blijven van de nieuwste beveilgingsupdates - min of meer gedwongen om de overstap te maken naar Windows 7.

Ik gebruik nu Windows XP. Kan ik beter wachten tot Windows 7 uitkomt, of is het verstandig om nu Vista te kopen en dan weer over te stappen op Windows 7?

Op zich is het geen enkel probleem om nu op Vista over te stappen, en vervolgens weer naar Windows 7. Echter, denk aan het kostenplaatje: in ongeveer één jaar tijd betaalt u twee keer de prijs voor een upgrade-versie: één keer de upgrade van Windows XP naar Windows Vista (ca. € 119 voor Vista Home Premium), en vervolgens de upgrade van Vista naar Windows 7. Wat ons betreft zonde van het geld. Ook belangrijk om te weten is dat u niet direct kunt upgraden van Windows XP naar Windows 7. U moet in dat geval namelijk altijd een schone installatie uitvoeren. Windows 7 biedt namelijk niet de mogelijkheid om alle programma's en instellingen over te nemen van Windows XP. Bij een upgrade van Windows Vista naar Windows 7 kan dat weer wel.

Als u gaat upgraden van Windows XP naar Windows 7, dan kunt u gebruik maken van Windows Easy Transfer. Dit onderdeel is aanwezig in Windows 7, en kunt u vanuit de wizard in dat besturingssysteem, installeren op een Windows XP-computer. Vervolgens kunt u de bestanden en instellingen van uw Windows XP-installatie overzetten naar Windows 7.

windows7-easytransfer.png

Ook belangrijk: als u gaat overstappen naar Windows 7 en u gebruikt Windows XP, dan is het niet mogelijk om een upgrade-installatie uit te voeren. U moet een schone installatie van het besturingssysteem uitvoeren. U doet er verstandig aan om eerst een back-up te maken van uw Windows XP-bestanden en -instellingen. In onze HandsOn over het upgraden van XP naar Windows 7 leest u precies hoe u dit kunt doen.

In welk opzicht is Windows 7 veranderd ten opzichte van Windows Vista?

Over de algehele lijn is er vooral veel op de achtergrond - oftewel de onderliggende programmacode - gewijzigd om Windows 7 een beter besturingssysteem te maken dan Windows Vista. Bepaalde functies zijn opnieuw geschreven om zo hardwareapparatuur beter te kunnen aansturen. Ook is de manier waarop de videokaart wordt aangestuurd, aangepast. Het uiterlijk van de interface is nagenoeg hetzelfde gebleven, maar er is een aantal nieuwe functies toegevoegd. Denk hierbij aan de nieuwe taakbalk met de zogenaamde 'jump-lists', waarbij de gebruiker direct vanuit de taakbalk acties kan uitvoeren op het pictogram van het programma.

Welke functies zijn er nieuw in de interface?

Nieuw is de taakbalk: iedere applicatie die is gestart, krijgt een eigen pictogram (dus geen balk meer) in de taakbalk. Het pictogram heeft meerdere functies gekregen. Een gebruiker kan het venster vanzelfsprekend openen, vergroten, verkleinen en sluiten, maar ook basistaken uitvoeren, zoals het openen van eerder geopende bestanden en het afspelen van muziek.

b_201_213_16777215_0___images_stories_windows7-taakbalk.png

De nieuwe taakbalk geeft nu ook de voorbeeldvensters van openstaande applicaties op een andere manier weer. In Windows Vista kon u ook al een klein voorbeeld zien van een venster als u met de muis over het pictogram bewoog, maar Windows 7 biedt nu meer functionaliteit. Gaat u met de muis over de preview van een lopende applicatie, dan ziet u die applicatie ook meteen op de desktop verschijnen. Klikt u het preview-venster aan, dan wordt het venster volledig getoond.

Een andere nieuwe functie is de positiebepaling van geopende schermen. Voorheen moest u - als u bijvoorbeeld twee vensters naast elkaar wilde plaatsen - deze zelf met de muis op de juiste plek slepen. Onder Windows 7 gaat dit makkelijker, omdat de randen van het scherm dockable zijn. Sleept u met de muis een venster naar de linker- of rechterkant van het scherm, dan wordt het venster er tegenaan geplakt, en neemt de helf van het beeld in beslag. Doet u hetzelfde met een ander venster bij de tegenovergestelde rand, dan wordt dat venster precies naast het andere neergezet. Handig als u de inhoud van twee vensters met elkaar wilt vergelijken.

Zijn de systeemeisen voor Windows 7 hoger dan voor Windows Vista?

Ja, de systeemeisen voor Windows 7 liggen wat hoger dan die voor Windows Vista, maar erg schokkend is dit niet. Bovendien ligt er tussen Windows Vista en Windows 7 uiteindelijk 3 jaar innovatie, waardoor de meeste mensen tegen de tijd dat Windows 7 uitkomt, al een krachtiger machine tot hun beschikking hebben. Dat wil overigens niet zeggen dat Windows 7 dan ook niet meer op oudere machines draait. Door de lage systeembelasting van Windows 7, draait het systeem zelfs vaak ook op systemen die ouder zijn dan de oorspronkelijke systeemeisen voor Windows Vista, of zelfs Windows XP.

De minimale systeemeisen voor Windows Vista zijn als volgt:

• 800MHz processor (32- of 64-bits)
  • 512MB geheugen
  • DirectX 9-gecertificeerde grafische kaart met 32MB geheugen (128MB voor Aero-interface)
  • 20GB harde schijf met 15GB vrije ruimte
  • DVD-speler
  • Geluidskaart

De minimale systeemeisen voor Windows 7 zijn:

• 1GHz processor (32- of 64-bits)
  • 1GB geheugen
  • DirectX 9-gecertificeerde grafische kaart met 128MB geheugen
  • 16GB vrije ruimte (20GB voor 64-bits-versie)
  • DVD-speler
  • Geluidskaart

Wie liever gebruik maakt van de 64-bits-versie van Windows 7, wordt aangeraden om 2 GB intern geheugen te plaatsen. Hoger is natuurlijk beter, en Windows 7 64-bits kan boven de 4 GB geheugen adresseren (gebruiken), zie ook de volgende vraag.

Zit je met de 32-bits versie van Windows 7 nog steeds vast aan een maximum van 3 GB intern geheugen? Zo ja, draaien alle programma's en spellen ook op de 64-bits versie van Windows 7?

Ja, ook de 32-bits versie van Windows 7 heeft een geheugen limiet van 3 GB. Eigenlijk iets meer, afhankelijk van hoeveel videogeheugen er wordt 'afgesnoept' van het werkgeheugen. In totaal kunt u dus 4 GB geheugen geconfigureerd hebben op een Windows 7-computer, maar het besturingssysteem gebruikt daarvan 4 GB  minus het gebruik van het geheugen voor de videokaart. Ook al bevat een videokaart een eigen geheugenbankje, er wordt altijd geheugen weggesnoept van het interne geheugen. Bovendien zijn ook andere hardwareonderdelen afhankelijk van het interne geheugen. De PCI-bus, ACPI, geluidskaart e.d. maken allemaal gebruik van het interne geheugen. Van de 4GB geconfigureerd in een systeem, houdt u dan gemiddeld zo'n 3 GB over.

Stapt u over op een 64-bits versie, dan kan de ruimte boven de 4 GB ook geadresseerd worden. Dit werkt overigens alleen op computers met 64-bits-processors, zoals de Intel Core i7. Overigens zijn er ook nog verschillen in het aantal GB's dat gebruikt kan worden door de verschillende versies van Windows 7:

• Starter: maximaal 8 GB
  • Home Premium: maximaal 16 GB
  • Professional, Enterprise en Ultimate: maximaal 192 GB

Op een 64-bits versie van Windows 7 kunt u 32-bits-applicaties draaien. Echter, programma's die gebruik maken van speciale stuurprogramma's, zoals audio- en videosoftware, en anti-viruspakketten, kunnen problemen opleveren. Een van de vereisten van een 64-bits besturingssysteem, is namelijk dat alle stuurprogramma's ook 64-bits dienen te zijn. 32-bits drivers gebruiken onder een 64-bits versie is niet mogelijk. Vaak zijn er geen 64-bits drivers die overweg kunnen met 32-bits applicaties. De vertaalslag van 64-bits naar 32-bits en andersom, is veel te ingewikkeld.

Wat is dan eigenlijk het voordeel van een 64-bits verise van Windows?

Met een 64-bits-versie kunt u - zoals u hierboven kunt lezen - veel meer geheugen aanspreken. Dit heeft als gevolg dat u meer programma's tegelijkertijd kunt draaien en dat de taken die de programma's uitvoeren, sneller zullen zijn voltooid. Helaas is het wel zo dat er nog lang niet genoeg programma's zijn die 64-bits geschreven zijn. Voornamelijk bedrijven als Microsoft en Adobe hebben 64-bits software in het assortiment zitten, alhoewel er mondjesmaat steeds meer producten van andere bedrijven verschijnen. Het zal nog wel enkele jaren duren voordat 64-bits software echt gemeengoed wordt.

Ontstaan er weer problemen als ik nu een oudere printer, scanner of geluidskaart wil gebruiken? Moet ik speciale drivers voor Windows 7 hebben?

Microsoft heeft ervoor gezorgd dat de aansturing van hardware gelijk is gebleven aan Windows Vista. Dat betekent dat drivers die voor Windows Vista zijn geschreven, zonder problemen werken onder Windows 7. Er is dan vooralsnog geen speciale Windows 7-driver nodig. Wel zullen leveranciers specifieke Windows 7-drivers maken, bijvoorbeeld fabrikanten van videokaarten. Omdat er ook een nieuwe versie van DirectX 11 op stapel staat, moeten daar nieuwe drivers voor worden geschreven.

Natuurlijk biedt Windows 7 ook meer mogelijkheden voor apparatuur dat onder het besturingssysteem moet functioneren, waardoor fabrikanten over het algemeen sowieso de bestaande driversoftware zal gaan aanpassen om volledig van de nieuwe functies gebruik te kunnen maken.

Waarom worden de problemen in Windows Vista niet gewoon opgelost met een nieuw service pack, in plaats van het uitbrengen van een nieuwe Windows-versie? Zo verdient Microsoft alleen maar aan de fouten die ze zelf maakt.

Volgens de planning wil Microsoft sowieso elke drie jaar een nieuw besturingssysteem uitbrengen. Nu is dit niet altijd gelukt, denk bijvoorbeeld aan de tijd die lag tussen het uitbrengen van Windows XP en Windows Vista (5 jaar). Windows 7 wordt volgens Microsoft dan ook niet uitgebracht als update op Windows Vista, maar als een compleet nieuw besturingssysteem. Helemaal nieuw is een Microsoft-besturingssysteem natuurlijk nooit, want elke nieuwe versie bevat altijd nog onderdelen en programmacode uit het verleden.

Dit is geen luiheid aan de kant van Microsoft, maar heeft te maken met terugwaardse compatibiliteit. Een oude versie van een programma moet in principe ook kunnen blijven draaien onder een nieuwe versie van het besturingssysteem. De vuistregel is in elk geval dat een programma dat gemaakt is voor de voorgaande versie van Windows, ook onder de volgende moet kunnen draaien. Op een gegeven moment houdt dat natuurlijk op, een Windows 95-programma zou dan misschien niet meer onder Windows 7 kunnen draaien.

windows7-compatibel.pngToch is ook in Windows 7 de compatibiliteitsmodus aanwezig. Hiermee kan een gebruiker door middel van een tabblad, een programma laten denken dat het onder een oudere versie van Windows draait. In de bètaversie van Windows 7 kan de gebruiker zelfs nog kiezen voor Windows 95, Windows 98/Me en Windows 2000. Het 'nadeel' is dan dat er in Windows 7 gedeeltelijke programmacode van Windows 95 aanwezig is, die dan wordt aangeroepen als een programma onder die compatibiliteitsmodus draait. Gelukkig draaien de Windows 95-functies virtueel , en alleen voor dat programma, waardoor de rest van de applicaties gewoon onder de Windows 7-code draaien.

Ik hoorde dat het ook mogelijk is om Windows XP te emuleren onder Windows 7. Klopt dat?

Ja, dat klopt. Los van de compatibiliteitsmodus zoals hierboven beschreven, is het mogelijk om met Virtual PC en de Windows XP Mode Environment, Windows XP te draaien binnenin Windows 7. Dat werkt als volgt: Met Virtual PC is het - al langer - mogelijk om een ander besturingssysteem binnen een venster van Windows te draaien, of beter gezegd: te emuleren.

Virtual PC emuleert een virtuele computer binnenin Windows. Andere producten die hetzelfde doen zijn VMWare, en VirtualBox. Het grote verschil van Virtual PC van Microsoft in combinatie met de Windows XP Mode Environment, is dat u een complete Windows XP versie tot uw beschikking krijgt die speciaal is aangepast op Virtual PC. U hoeft dus geen 'eigen' Windows XP installatie-cd te gebruiken, maar u downloadt een complete XP-image van de website van Microsoft. Binnenin die virtuele omgeving van Windows XP kunt u uw favoriete programma's installeren en zonder grote problemen gewoon gebruiken. Handig als blijkt dat zeer oude applicaties die speciaal voor Windows XP zijn geschreven, niet goed werken onder Windows 7.

Zie ook voor meer informatie en downloads de Virtual PC-website.

Ik las ergens dat Microsoft nu juist weer minder programma's in Windows 7 heeft gestopt dan bij Windows Vista het geval is. Wat is hiervan waar?

Het klopt dat Microsoft een aantal programma's uit Windows 7 heeft weggelaten. Het gaat in ieder geval om Windows Live Messenger,  Windows Mail, Windows Fotogalerij en Windows Movie Maker. Al deze programma's zijn nu onderdeel geworden van het onlangs uitgebrachte Windows Live Essentials. Dit pakket is - naast Windows 7 - ook geschikt voor Windows XP en Windows Vista.

b_145_174_16777215_0___images_stories_boxshots_UK_Prd_Bx_Tilt_L_Win_7_Pro_E.pngIn Europa brengt Microsoft een versie uit zonder Windows Media Player, de zogenaamde 'N'-versie. Uiteindelijk heeft Microsoft ook besloten om Internet Explorer 8 toch weer wel mee te leveren met Windows 7.

Is al bekend wat Windows 7 gaat kosten?

Ja, de prijzen voor Windows 7 zijn als volgt:

Windows 7 Home Premium Upgrade: € 119

Windows 7 Home Premium Full version: € 199

Windows 7 Professional Upgrade: € 285

Windows 7 Professional Full version: € 309

Windows 7 Ultimate Upgrade: € 299

Windows 7 Ultimate Full version: € 319

De upgradeversies gelden alleen voor gebruikers van Windows Vista. Als u Windows XP gebruikt, is het niet mogelijk om een upgrade-versie van Windows 7 te gebruiken om uw huidige XP-systeem te upgraden. Gebruikers van XP moeten dus een schone installatie uitvoeren.

Kan ik Windows 7 gewoon over mijn bestaande Windows Vista installeren en neemt die dan ook al mijn geïnstalleerde onderdelen en programma's over?

Ja, dat kan: mits de taalversie gelijk is aan die van Windows 7. Als u een Nederlandstalige Windows Vista hebt en een Engelstalige Windows 7 (of andersom) dan is een directe upgrade niet mogelijk, u kunt dan alleen een nieuwe installatie uitvoeren van Windows 7, bijvoorbeeld op een andere partitie. Wel kunt u met de functie 'Bestanden en Instellingen overzetten' een groot gedeelte van de programma's uit Windows Vista overzetten naar Windows 7.

win7-upgrade.png

Is Windows 7 veiliger in gebruik dan Windows Vista?

Net als bij voorgaande versies probeert Microsoft het nieuwe besturingssysteem veiliger te maken dan de voorgaande versie. Of dat ook zo is als Windows 7 uiteindelijk in de winkel ligt, is nog maar afwachten. Een bètaversie kan natuurlijk ook door virusschrijvers of computerhackers worden gedownload en worden 'getest' op lekken in de beveiliging. Vaak maken ze die lekken pas bekend als het besturingssysteem eenmaal is verschenen, waardoor Windows 7 ineens niet meer veilig blijkt. Na het uitbrengen van Windows 7 zullen er ongetwijfeld nieuwe updates klaarstaan op de Windows Update-site, om de lekken te dichten.

Overigens kwam bij het uitbrengen van de bèta 1 van Windows 7 al meteen een serieuze bug aan het licht. Mp3-bestanden konden door Windows Media Player namelijk corrupt raken, waardoor er aan het begin en het eind van een nummer een paar seconden werd weggehaald. De bug was al snel gevonden en door een patch verholpen.

windows7-uac.pngMicrosoft heeft in Windows 7 ook het gewraakte User Account Control of Gebruikersaccountbeheer onder handen genomen. Werd een gebruiker onder Windows Vista nog contant lastiggevallen voor iedere systeembeheer-gerelateerde handeling, onder Windows 7 wordt een gebruiker wat meer met rust gelaten. De functie is nog wel aanwezig, maar waarschuwt de gebruiker op een andere - meer subtiele - manier. Een van de belangrijkste wijzigingen is dat in Windows 7 niet meer de hele desktop wordt geblokkeerd en de gebruiker het Gebruikersaccountbeheer-venster alleen kan benaderen. De melding verschijnt wel in beeld, maar op de achtergrond.

De gebruiker - mits met Administrator-rechten - kan de manier waarop Gebruikersacountbeheer waarschuwt, aanpassen door middel van een schuifknop, en zelfs helemaal uitzetten.

Staat uw vraag er niet bij?
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen over Windows 7? Stelt u ze dan gerust aan de redactie van PC-Active. U kunt een e-mail sturen naar redactie@pc-active.nl onder vermelding van Windows 7, en wij zullen uw vraag zo spoedig mogelijk hier plaatsen en beantwoorden.

reacties (60)
  • De Haas  - Vista
    Vanaf begin was ik niet blij met Vista. Nu ik het heb bevestigd het ook nog eens extra. Liefst werk ik met XP Pro. Vista heb ik voor lief genomen en wacht eigenlijk op windows 7.
    Als dat geen verbetering geeft dan maar m'n vertrouwde xp pro erop. Van de onnodige spam en reclame die je ongewild binnen krijgt ben meer dan zat. Dit zou niet moeten kunnen. Ook inbraak door Hackers zou ook niet moeten kunnen maar helaas tegen dit onkruit is nog geen goed middel gevonden.
  • A. Boogaart  - Windows 7
    Denk dat ik er even mee wacht Vista draait goed
    geen problemen mee.

na een jaartje is er genoeg info via forems en de PC bladen dan zien we wel verder.

Vertrouw de mooie beloftes van Microsoft niet meer.

Als Win 7 weer tegen valt wordt de keuze makkelijk

Ubuntu linux zaagt al aardig aan de stoelpoten van MS heb dit op een afgedankte PC draaien
    als je geen games speelt is dit een goede optie.
    Wordt steeds gebruiks vriendelijker en is GRATIS
  • littlewolvie  - Vista
    Ik draai Vista (64-bit) nu iets meer dan een jaar en hoewel ik er over het algemeen wel tevreden van ben, vind ik toch dat het niet altijd even stabiel draait en je soms toch rare fenomenen hebt. Mijn Windows 7 is in ieder geval preordered en ik heb bewust voor een clean install gekozen. De ervaring leert mij immers dat je met updates vaak een deel van je bestaande problemen overneemt.
  • aapie`  - XP vs Vista vs W7 who shall be the victor?!
    Problemen komt toch eenmaal voor, je moet toch op 'n duur toch voor ze komen te staan met de problemen dat XP, Vista dus ook W7 hebben. Je moet gewoon proberen ze te op te lossen.

En wat betreft de verwachting van W7 zien we dan wel, als we ze hebben. Dan pas kunnen we 110% van zeker zijn wat we ervan vinden.

Ik zelf heb XP Pro (32b) op me PC.
    Nergens last van of problemen met virussen, programma's, bestanden of games.

En op me laptop dat Vista Ultimate (64b) heeft.
    Nog geen problemen met bestanden, programma's, virussen of games gehad.
  • raymondv  - Windows 7
    Ik heb windows vista pas geinstalleerd op mijn nieuwe pc en dit draait buiten verwachting zeer goed op wat geheugenproblemen na.
    Dis ik denk dat ik maar afwacht of zelfs windows 7 oversla.
    Ik heb nergens last van.
  • wesley
    ik heb windows .7 all en gellof me hij draait super snel
  • mr. L  - Geen internet verbinding met windows 7
    Windows7 is pas leuk als je er ook mee op het internet kan.
    Weet niet wat het probleem kan zijn.
    Ik gebruik nu op dit moment mijn oude vertrouwde XP.
    Wie kan mij een tip geven hoe ik het internet op kan met 7.
    Al vast van harten bedankt.
    Nog even dit ik gebruik een 32 bit systeem.
    Nog X TANKS.
  • ------------------------------  - gratis
    mijn zolder stond vol met rommel . ik ben aan het opruimen gegaan. heb het weg gebracht naar een recyclingparron. waar ze ook een contener vol met computers hebben staan. heb er een mee genomen. een amd duocore 160 gig hd . werk perfect.er moest alleen een versie van windows op. win 7. daar werk ik nu mee. de genen die het heb weggegooid. ik dank je wel
  • silky  - windows 7
    Ik had vista op mijn laptop. Maar draai nu windows 7 build 7100 die tot juni 2010 te gebruiken is. Bevalt mij beter dan vista!
    Ik draai de 32-bit versie op een dell xps m1330.
    Loopt vlotter dan onder vista. Tot nu toe eenmaal een herstart meegemaakt zonder oorzaak. Onder vista had ik dit vaker. Geen idee wat de oorzaak is. Met XP nooit problemen gehad.
    Alles wat ik onder windows XP draaide, draait tot nu toe ook onder windows 7.
    Of ik de overstap ga maken? Als ik een ultimate oem-versie kan aanschaffen ja! Vista was wat mij betreft een regelrechte flop! Dat je nu weer je portemonnee moet trekken voor iets dat met windows vista beloofd was.... is wrang vind ik. Maar ja, het zij zo.
  • doet er niet toe  - 7 Draaid goed
    Ik raad het aan . Om windows 7 zelf maar eens te proberen. werk velen malen beter dan Vista. bijna net zo snel als xp of liever gezegt iets sneller dan xp
  • leo  - jammet
    Mijn huidige versie van 30 dagen zal morgen eindigen. Ik was er zeer tevreden over. Ik ga zeker een versie aanschaffen.

Het werkt als xp. Zelfs iets sneller.en dat vind ik zeker oke`.
  • Piggy-Z00  - w7
    Werkt zeer goed. Zo goed zelfs dat vista de pot op kan punt uit
  • Peter  - twee active windows
    Beste redactie, Ik had begrepen dat windows 7 meerder active windows zou ondersteunen zodat je tegelijkertijd met twee muis cursors en twee toetsenboarden en dual screen zou kunnen werken maar ik kan hier niet over vinden. weten jullie hier een oplossing voor?
  • scholier  - wat kost het
    ik zocht naar dekosten van windows 7 en heb het niet gevonden wat is de prijs van windows 7
  • H A Heerlijn  - windows 7
    Ik weet niet waarom windows 7 zo de hemel in wordt geprezen maar ik wordt er er niet goed van ik heb nu windows 7 draaien op een aparte pc en ik moet zeggen dat het net zo'n puinhoop is als vista het draait wel wat sneler als vista maar houd het ook mee op.
    Maar wat wil je ook het is op de kernel van vista gemaakt en dan kan je wachten op problemen nee als je mij vraagt is dit ook gewoon weer een miskleun van microsoft er was al voor gewaarschuwd en microsoft heeft alles adviesen naast zich neergelegt en hun eigen zin gedaan er was een advies gegeven aan microsoft voordat ze begonnen aan windows 7 om het rond de kernel van windows 2000 (nt) maar dat is niet gebeurt met dit als resultaat net zo slecht als vista zo niet slechter.
  • Tevreden gebruiker van Win7  - Windows 7
    Ik weet niet waarom Win7 hierboven erg naar beneden gehaald.
    Ik heb alle windows versies gehad vaninclusief de eerste versie van windows 1.0 en jawel elke versie heeft zijn verbeterings punten , maar natuurlijk ook slechte punten. De gebruiker die zegt dat win 7 net zon puinzooi zou zijn als vista heeft blijkbaar toch enkele foutjes gemaakt tijdens opzet van het systeem. Windows 7 gaat veel beter om met zijn structuren en draait op diverse systemen welke ik al geprobeerd t/m een amd 1500+ zeer goed.
    Wat snelheid betreft kan je bijna zeggen dat het heel veel overeenkomt met windows XP zelfs ondanks dat het een veel mooiere grafische omgeving heeft, en dat wil dus zeker wat zeggen .

Ik ben tot nu toe zeer tevreden over win 7 , draait stukken sneller als Vista en de meeste programma's draaien gewoon goed onder win7. daarnaast is die grafisch ook mooier dan vista en belast het systeem ook minder zwaar als vista.

Met alle respect meneer Heerlijn , maar de informatie die u verstrekt is naar mijn inziens niet correct. waarschijnlijk bent u meer een linux aanhanger of zo en ik raadt u dan ook aan om over te gaan op linux of je zelf te verdiepen in windows 7 en duidelijk aan te geven wat er nu een rotzooi is . om win 7 op deze wijze af te kraken zonder echt op details in te gaan is erg makkelijk.

In ieder geval wens ik een ieder veel succes met windows 7 en is het zeker een aanrader om te gebruiken.

Groetjes Mike
  • janneke  - dvd afspelen
    ik kan op mijn nieuwe pc met windows 7 geen dvd's afspelen. Eerst meldde de pc dat ik een andere regio code moest instellen. Na dat dat was gelukt kreeg ik alleen zwart beeld.
  • ronald  - windows 7
    wij hebeen laats een laptop gekocht met windows 7 nu proberen we muziek te verplaatsen naar mijn muziek maar dat lukt
    niet
  • ronald  - windows 7
    weet iemand hoe
  • aapie`  - ronald
    en wat gebruik je ervoor om het muziek naar mijn muziek te plaatsen?
  • peter  - printer
    ik kan mijn oude printer, een lexmark Z600 serie niet meer installeren. er wordt steeds medegedeeld dat er geen beturingsprogramma voor is.

hoe kan ik deze intalleren?
  • Harry  - slotje op bestandsicoon
    Als ik bestanden download komt er in sommige gevallen een slotje op het icoontje van het bestand te staan. Ik kan de bestanden wel normaal openen met bijv. de Verkenner. Ik vraag me af waarom dit slotje wordt toegevoegd aan het icoontje en wat ik kan doen om het te verwijderen (niet het bestand maar het slotje).
  • W.B  - favorieten , geschiedenis
    Als ik iets uit geschiedenis wil verwijderen gaat bij iedere regel het overzicht weg.
    Bij mijn vorige computer bleef het beeld staan.
    je klikte een regel aan verwijderde deze en kon weer gelijk de volgende regel aanklikken.
    kan ik dat hier ook instellen.
  • mooizo  - Wie heeft gelijk?
    Jullie schrijven: als u gaat overstappen naar Windows 7 en u gebruikt Windows XP, dan moet u de volledige versie kopen van Windows 7.

en op de site van windows staat:
    Als u Windows XP hebt, kunt u Windows 7 Upgrade-versies aanschaffen. U moet echter een back-up maken van uw bestanden en uw toepassingen opnieuw installeren.

Wie heeft er gelijk?
    Ben nml ook van plan om van xp naar 7 tegaan, en upgrade-versie is toch wel wat goedkoper.....
  • Redactie PC-Active  - Re: Wie heeft gelijk?
    U heeft gelijk: een upgrade-versie van Windows 7 kan worden aangeschaft als u Windows XP bezit. Het enige verschil is dat u geen upgrade kunt doen van Windows XP, maar een schone installatie.`

Ik heb het aangepast in het artikel.

Mark Gamble
    Redactie PC-Active
  • m.van der stoep  - backup
    van windows7 moet je een back up maken dit kan maar eenkeer gedaan worden, toen ik met de laatste dvd bezich was, en die bijna gered was gin de lade van de brander open is hier nog iets aan te doen zo dat als nog deze laatste schijf voor backup gebrand kan worden? zoniet
    wat te doen als deze vastloop
  • HP Marcé  - externegeluidskaart
    is er iemand die werkt met een externe E-mu 0202 usb geluidskaart in window7????

stuurprgramma is geinstaleerd echter bij audio opnemen komt hij niet in beeld en of wordt niet herkent bij vista was dit geen probleem. het betreft nieuwe computer Acer m3641 met upgrade naar w7 bij apparaat beheer staat ook nog steeds een geel uitroepteken bij het plaatje van de externe geluidskaart..Cubase herkent hem uiteraard ook nog niet.01/02/2010 henkmarce@home.nl wie heeft de gouden tip!!!!
  • henkmarcé  - externegeluidskaart
    reactie op mijn vraag van usb geluidskaart komt niet binnen email adres is henkmarce@home.nl (dit zonder streepje op de e)
  • Gerrie71  - printer lexmark x 5150 werkt niet op windows 7 hom
    wie kan mij zeggen hoe ik mijn printer weer aan de gang krijg op windows xp werkte hij prima maar nu doet ie niks meer, cdrom geinstalleerd hij staat ook bij cofiguratiescherm, maar als ik iets wel afdrukken doet ie niks. Helppppppppp.
  • Anke van Os  - Windows 7
    Ik heb nu een week Windows 7 op mijn laptop. Heb de laptop een half jaar geleden gekocht met Vista en niet anders als problemen gehad. Alles doet het nu en lekker snel, het is weer net als met Windows XP, die me ook prima beviel. Ik ben er blij mee! Het is net of de laptop nu écht nieuw is :-)
  • albert hoskens  - windows 7
    heb tot op heden vanaf het dos-systeem, alle andere operating systems angekocht en uitgetest.
    het systeem waar ik totop heden de meeste problemen heb ondervonden is windows 7, ja zelfs windows vista gaf mij minder problemen met eenvoudige programma's zoals o.a. windows internet explorer
    vervloekt zij win7
    albert
  • Henk  - Windows 7
    Ik ga nooit van mijn leven overstappen op windows 7.

Ik speel nog steeds oude spellen als wolfenstein, duke nukem en unreal 1. Deze draaien waarschijnlijk niet onder win 7.
    (in vista al geprobeert, werkt voor geen meter.
  • jelle  - windows 7
    Windows 7 Home Premium Full version: € 199!!!

ik heb bij gistron voor geen €90,- gehaald

• piccasso  - Windows 7
    Hello,

Ik heb een leuke tip voor jullie om windows 7 mega goedkoop te verkrijgen, je gaat naar www.educorner.be en je besteld een windows 7 voor slechts 49,95 ! Ik weet het zelf want ik heb mn windows daar gekocht. De reden waarom het zo goedkoop is, is omdat op die website alle scholen hun software kopen (kheb eigelijk die tip van mijn leerkracht informatica gehad) Bestel het gewoon en in 3 dagen heb je het in je brievenbus. Die windows is dan ook volledig en beschikt alle eigenschappen als die duure stuff in de fnac bv.
  • Rob  - Na hoeveel dagen/maanden weer te activeren?
    Windows XP kon na 6 maanden weer op een tweede computer geïnstalleerd en geactiveerd worden. (geen idee of dat bij Vista ook kon) Weet iemand hoe dit bij Windows 7 geregeld is?

Groet
  • Rob  - Na hoeveel dagen/maanden weer te activeren?
    Niemand blijkbaar. Jammer.

Groet
  • redactie pc-active  - activatie
    Beste rob,

Helaas is het voor ons ook niet bekend of dit bij
    Windows 7 ook zo werkt. Il kan me voorstellen dat microsoft wel wat strenger hierin is geworden.
  • ewout98  - vraagje
    als je win 7 instaleert,gaan dan alle accounts verloren
  • Lydia  - geen draadloos internet
    Heel leuk Windows 7 maar ik ben al dagen bezig een fatsoenlijke verbinding met internet te krijgen!
  • Jolien  - Internet
    Hallo,
    Ik krijg beneden in die balk alle internetsites op 1 interneticoon zeg maar, maar ik vind het veel fijner dat ze gewoon apart beneden in die balk staan, hoe krijg je dat voor elkaar??
  • Ben  - Oplossingen voor Windows 7 problemen
    Hoi allemaal,

Veel oplossingen voor Windows 7, en niet eerder gepubliceerde tweaks, kun je vinden op mijn site. Kijk maar eens, en mail me als je ergens een artikel over mist!

www.oostdam.info
  • Astro-Piet  - Win 7 professional op nieuwe laptop
    Ik ga een nieuwe laptop kopen. M'n ouwe draaide onder XP maar is kapot.
    Ik heb Win 7 Professional aanschaft vanwege de XP-modus (voor oude software die ik wil blijven gebruiken).
    De nieuwe laptop wordt een Toshiba Satellite L650-1CN. Win 7 home is daarbij meegeleverd.
    Hoe gaat dat in zijn werk? Moet ik eerst Win 7 Home installeren dat al op de pc staat en Win 7 Prof er overheen? Of kan ik direct beginnen met installeren van Win 7 prof?
  • herman  - inzoomen
    Ik deb wat ouder en blij met windows t, alleen als ik via de taakbalk het in zoomen (met internetten b.v.) op 150% zet en ik ga naar een andere website dan staat inzoomen wqeer op 100% en moet ik het weer aanpassen.
    Mijn vraag: kan ik dat inzoomen niet vast zetten op 150%?

Vriendelijke groeten,

Herman
  • KP le large  - Windows 7? JAZEKER!
    Beste forum lezers/schrijvers,

ik heb windows 7 op mn laptop van school staan (mijn school is zo slim om vista niet te leveren) en ik moet zeggen dat ik daar toch meer als tevreden mee ben, vooral de functie "compatibiliteits modus" werkt prima.

alle spellen va win XP kun je hartstikke vlot draaien op windows 7 zonder problemen.
    ook alle muziek programma's werken perfect, fruity loops, magix music maker 16 prof. enz.

De functie van de verschillende wallpapers is ook zeer leuk, je kan kiezen wanneer je pc van wallpaper moet veranderen.
    het vreet wel wat ddr geheugen maar dat valt nog mee vergleken met viesba.

ook de sidebar is zeer verbeterd, je kan je gadgets overal meer pleuren zonder gezeur van je sidebar manager.

al met al is het zn geld best waard, ook fijn is dat win 7 BIJNA alle drivers kent.
    ik heb niet z'n bekende video kaart en die kende die dus niet.

mvg KP le large

• echt een aan rader  - piratebay
    ik heb hem al een tijd op men laptop staan en werkt legaal
  • Gerard  - vreemde map op mijn harde schijf
    ik gebruik windows 7 en daar zitten 3 mappen met vreemde letter en cijfercombinaties, waaronder deze: af686ed01cf6c33171d4602e16c879b. Wat betekenen deze en kan of moet ik die verwijderen.
  • Mitchell  - geen cd wel code
    ik wou op mijn laptop windows 7 home premium opnieuw installeren, alleen heb ik geen cd maar wel de code
    is er een manier om windows 7 op mijn laptop te zetten zonder het te kopen?
  • Leo Jong  - Instelling standaard programaas
    Ik heb per ongeluk de extensie EXCE veranderd in de opties programaas. Nu heeft al mijn programaas het icoontje van de mediaplayer en krijg ik ze niet meer opgestart. Wie weet een oplossing, HELP
  • A.Batenburg  - updates na 2014
    Ik gebruik windowsxp home en die zal ik ook nog wel gebruiken na 2014 om dat ik geen nieuwe pc kan kopen.
    Als ik windows opnieuw op de pc moet zetten waar haal ik dan nu de updates vandaan die ik nodig heb om mijn pc te laten werken(veilig).
    dat zijn updates vanaf mei 2008 tot 2014.

Vr.Gr.A.Batenburg

• P.A.C. van Ooijen  - PCActive 256 pg 25 Windows7 inside out deluxe edi
    Prijs van dit boek bij bestelprocedure door 'de vrije Boekwinkel' in Breda bleek boven 60 euro uit te stijgen, hetgeen het personeel weet aan het hen toegestane bestellingskanaal. De prijs voor 'Excel: Macro's en VBA' bleek wel gelijk aan die door u (Wammes Witkop) was aangeduid. Kunt u mij een bestelmogelijkheid aanwijzen, waarbij ik voor 'Windows7 binnenstebuiten' 46E90 mag betalen?
  • P.A.C. van Ooijen  -  PCActive 256 pg 25 Windows7 inside out deluxe edi
    Bij het bericht 20120320.1640 vergat ik te vermelden, dat Ivo Meyer, die werkt op de advertentie afdeling van Aart van der Giezen, mijn verbazing over de abrupte prijsstijging van het boek Windows7 'binnenstebuiten' met prijzenswaardige kalmte heeft aangehoord en mij daarna naar u heeft doorverwezen.
  • Redactie PC-Active  - Tav P.A.C. van Ooijen
    Eigenlijk staat uw reactie bij een verkeerd artikel, maar heeft u het Computer Collectief al geprobeerd? Daar wordt het boek voor de geadverteerde prijs van € 46,90 aangeboden:

http://comcol.nl/catalogsearch/advanced/result/?name=&sku=&ean=&comcolcode=&subtitel=&isbn=978-0-7356-5692-5
  • P.A.C. van Ooijen  - Windows7 inside out- PCActive 256 pg 25
    Dank u wel voor uw vlotte reactie op mijn 'cri de ceur' met een goede verwijzing naar uw bron, die ik dadelijk ga benaderen. U wijst mij terecht, maar ik weet niet, wat ik fout of verkeerd heb gedaan in mijn benaderen van uw blad PCActive voor het oplossen van het beprijzingsprobleem. Dit bericht is pas de 3e keer sinds de aanvang van mijn abonnement, dat het mij lukt met uw blad over inhoudelijke zaken in contact te treden. Nogmaals mijn dank voor uw inzet.
  • Ad de Wit  - Contactpersonen
    Niet zo lang geleden heeft windows de lay out van "contactpersonen" veranderd. Sinds die tijd kan ik er niet goed mee werken. Voor mijis dit dus bepaald geen verbetering. Ik kan van groepen contactpersonen niet meer inzien wie er precies inzitten. Ik kan personen niet toevoegen aan die groep enz. Zijn er meer die met dit probleem zitten?
  • Parlo  - Picotogram probleem
    In mijn bureaublad staan de pictogram met daarin een kleine afbeelding van windows verkenner. Hoe kan ik de pistogramma gewoon krijgen?
  • John Taal  - pictogrammen met kleine afbeelding van ecplorer
    De pictogrammen op het bureaublad (van Windows 7) worden afgebeeld met daarin een kleine afbeelding van Windows ecplorer. Hoe kan ik dit uit de pictogrammen weghalen?
    antwoord graag naar;
    taal.john@gmail.com

Alvast bedankt
  • John Taal  - Pictogrammen met afbeelding ecplorer
    De pictogrammen op het bureaublad (van Windows 7) worden afgebeeld met daarin een kleine afbeelding van Windows ecplorer. Hoe kan ik dit uit de pictogrammen weghalen?
    antwoord graag naar;
    taal.john@gmail.com

Alvast bedankt
  • John Taal  - explorer in picotogram
    antwoord graag naar;
    taal.john@gmail.com

Alvast bedankt
  • John Taal  - explorer in picotogram HELP
    antwoord graag naar;
    taal.john@gmail.com

Alvast bedankt
  • cor de bruijn  - muziek notatie programma encore 5.0.3
    ik kan geen auto update windows uitvoeren
    ik heb een probleem met het openen van de gereedschapbalk. Windows 7 herkent het encore program niet???????
    onder xp kan ik wel de gereedschapbalk openen

wie kan mij helpen?????

Plaats reactie:

Anti-spamcode:
Voer de anti-spamcode in die in de afbeelding wordt weergegeven. Indien de tekens niet duidelijk zijn, klik dan eenmaal op de afbeelding voor een nieuwe weergave.

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."